1. Home
  2. Over ons
  3. Mensen en projecten
  4. Van Lanschot Kempen - Belle van Lith

Een dag uit het leven van ...

Belle van Lith - Marketing Director bij Van Lanschot Zwitserland

We maken kennis met Belle van Lith, zij heeft haar koffers heeft gepakt om voor Van Lanschot naar Zürich te verhuizen. Belle is sindsdien marketing director voor Van Lanschot Zwitserland.  

Wat houdt de functie marketing director in, waar hou jij je dagelijks mee bezig? 
In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor de marketing van Van Lanschot Zwitserland. Je moet dan denken aan marketing in de breedste zin van het woord; marktonderzoek, in- en externe communicatie, sponsoring, evenementen, diverse sales- en acquisitie activiteiten en budgetbewaking. Daarnaast zorg ik voor alle facilitaire zaken die komen kijken bij het ontvangen van klanten op onze kantoren. Zo haal ik op maandagochtend de verse bloemen, breng ik op vrijdagmiddag de handdoeken naar de wasserette en verzorg ik de lunches voor relaties. 

Je bent begin dit jaar begonnen bij Van Lanschot Zwitserland. Wat heb je hiervoor gedaan? 
Zo’n vier jaar geleden ben ik voor mijn afstudeerstage als eventplanner begonnen bij Van Lanschot Amsterdam en Haarlem, ik studeerde toen Hospitality & Eventmanagement. Na mijn afstuderen kon ik als eventmanager voor regio Midden aan de slag, dat was toen een nieuwe functie waar ik mijn eigen invulling aan kon geven. Die ervaring kan ik nu in Zwitserland heel goed inzetten om ervoor te zorgen dat ook de klanten die in Zwitserland bankieren de Van Lanschot klantbeleving kunnen ervaren.  
 
Hoe ziet jouw werkweek eruit? 
Ik ben nog maar een paar maanden aan het werk in Zwitserland. Op 1 januari zat ik in het vliegtuig, 2 januari was mijn eerste werkdag. Mijn standplaats is kantoor Zürich, maar we hebben ook een kantoor in Genève. Sowieso zijn de afstanden heel anders dan ik gewend ben. Als ik een dagje naar Genève ga, zit ik zo’n drie uur in de trein heen en drie uur terug.  
Momenteel ben ik bezig met een marktonderzoek om de Zwitserse markt in kaart te brengen. Ik onderzoek waar onze klanten en prospects zitten, wie ze zijn en wat hun hobby’s zijn. Ook heb ik mijn collega’s geïnterviewd. Ik hoor graag van hen wat hun wensen zijn op het gebied van events, sponsoring, welke rol ik kan spelen bij de ondersteuning van de persoonlijke salesactiviteiten en waar ik voor hen toegevoegde waarde kan leveren. Op basis van de bevindingen schrijf ik een marketingplan. Daarnaast ben ik betrokken bij de vernieuwing van onze website en organiseer ik evenementen. Ik heb op dit moment nog niet echt een vaste structuur in mijn werkweek. Of dit gaat komen weet ik niet, maar dat vind ik juist leuk aan mijn baan. 

Is je nieuwe standplaats ook je woonplaats geworden?  
Ja, ik ben verhuisd naar Zürich en ben net gestart met Duitse les. Ik deel een appartement met twee anderen; een Nederlandse en een Zwitser. Onze front office is volledig Nederlandstalig maar in de back office spreken onze collega’s Duits of Engels. De Zwitserse cultuur is heel anders dan de Nederlandse. Ik ben zelf een direct en extravert persoon; Zwitsers zijn wat meer op zichzelf. Ze houden van structuur en regels en dat is wel even wennen. 

Wat zijn jouw ambities voor de komende jaren? 
Ik hoop dat ik in mijn rol als marketing director kan bijdragen aan de groei van Van Lanschot in Zwitserland, onder meer door het vergroten van zichtbaarheid en door het ondersteunen van de commercie met klantevents, sponsoring etc. Eigenlijk moeten alle Nederlanders en Belgen, die om welke reden dan ook niet (alleen) in Nederland of België kunnen of willen bankieren, weten van ons bestaan. Wij zijn de enige Nederlandse bank in Zwitserland!  
De komende maanden ga ik hard aan de slag om mijn netwerk binnen en buiten Van Lanschot uit te bouwen. Persoonlijk is mijn ambitie om naast de evenementen, wat ik altijd heb gedaan, mijn kennis en ervaring te verbreden in alle facetten van de marketing.